No Limit

tisdag 16 april 2024

Emma o Britt-Inger

Uddevalla Byfjordens Rotaryklubb stöder föreningen No Limit genom att göra det möjligt att arbeta med animerig i den egna lokalen.

No Limits - för ungdomar med ADHD

Ungdomar med neuropsykiatriska diagnoser som tex Asbergers och ADHD.

– Det är en fascinerande grupp människor att jobba med, så mycket inspiration, kreativitet och så många nya idéer som kommer från de här, säger Bo.

Lokalerna ligger på Göteborgsvägen.  Startade mars 2014.

Idag: 16 ungdomar. Behov: Ca 50.

Mål: Vara en väg ut i arbetslivet.

– Personerna hos oss skulle kunna åka till Särskilda boenden, äldreboenden och ha teckning, målning, de skulle kunna anställas med lönebidrag. Det beror lite på vad de vill syssla med.

– Vi vill ge varje människa en chans att utvecklas, att växa. Det är inte meningen att de här människorna ska förtidspensioneras och sättas in på dagliga verksamheter som för övrigt kostar enorma summor för samhället. Vi ska ge dem en ärlig chans att satsa på det de kan, att skapa vägar in i yrkeslivet. Vi ska skapa en mötesplats för människor, helt enkelt ge dem en rättmätig plats i samhället, säger Bo.

Bo är handledare till ungdomarna som arbetar med foto, film, konst och social omsorg. Det finns också pedagogisk hjälp om någon vill läsa upp betyg.

– Många väljer att hoppa av skolan, trots att många av de här ungdomarna är oerhört intelligenta.

Bo är själv anhörig.

– Vi måste börja jobba förebyggande och motverka att människor hamnar i isolering, droger och annat skit som kan bli följden om de här människorna inte tas tillvara på rätt sätt. Vi pratar för lite om integration. Min erfarenhet är att barnen måste fångas upp i 10-12-årsåldern, helst tidigare, säger Bo.