Presidenten har ordet

måndag 20 juni 2022

Ellinor Forsberg

Presidenten har ordet

Rotary är ett globalt nätverk med över 1,4 miljoner människor. Det vi alla medlemmar har gemensamt är att vi vill mötas, utvecklas och samtidigt göra goda insatser i samhället. Den 17 juni tog jag över det ärofyllda uppdraget som president för Uddevalla-Byfjorden Rotaryklubb och jag ser med glädje och spänning fram emot detta år.

Rotary är en fantastisk organisation. Under min relativt korta tid i Rotary har jag fått träffa så många nya människor jag nog inte skulle träffat annars. Jag har fått kunskap, inspiration och vidgade perspektiv från våra olika föredragshållare.  Som medlem i Rotary har man möjlighet att besöka andra klubbar, nätverka och få tips och stöd runt om i hela världen. Är inte det helt fantastiskt?

Fokus för klubben kommer vara att tillsammans skapa glädje, gemenskap och att göra gott i samhället. Vi kommer bland annat arbeta vidare med våra projekt Rent vatten i Kenya och Fjordtorsk. Det första är ett internationellt projekt där vi anlägger källor i Kenya så att invånarna kan få tillgång till rent vatten. Det andra är ett lokalt projekt som syftar till att utveckla Byfjordens torskbestånd och en förbättrad syresättning i hela fjorden. Lokalt är vi även med och stöttar ekonomiskt bland annat Saronhuset och Noras viktiga arbete.

Våra medlemmar representerar många olika yrkesroller och vill gärna bli fler. Vi träffas fredagar på Riverside och äter lunch tillsammans och tar därefter del av intressanta föredrag. Första mötet efter sommaren är den 19 augusti.

Är du nyfiken på Rotary? Ta gärna kontakt med mig med dina frågor!

Ellinor Forsberg

ellinor.f@telia.com

Följ oss via våra kanaler för att ta del av vår våra projekt, lunchmöten och evenemang under året.

Kenth Johansson, past president, och nuvarande presidenten Ellinor Forsberg. (Bild: Tommy Gustavsson ©)